Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 12 september 2010

Nu är Josephine på G.. efter tre veckors vila.

Jag upptäckte i somras att det droppade lite olja från oljetrågspackningen... och så är det väl med gamla maskiner... Josephines motor är renoverad 2007 då alla packningar byttes. Hon har gått 300 tim efter renoveringen och har fungerat ypperligt. Inget mer om det men efter semestern så kollade jag lite på detta och tyckte att en bult satt lite löst varpå jag drog åt den lite. Inte så smart för då gick packningen verkligen sönder..haha typiskt. Nu är det ju så att byta denna packning inte var så enkelt utan den kräver ett motorlyft. Efter lite konsultation med Yxpila Boat Yard så kom jag fram till att detta skulle göras här på Lidingö. Jag fick genom en kontakt tag i en "riktig" mekaniker som jobbar med bla Waxholmsbolgaet, KBV och Polisens båtar. Han gjorde en grym insats och lyfte maskin genom att lägga en regel över nedgången och lossa maskin och spela upp den 20 cm så att man kan få bort tråget. Nu sitter maskin på plats och hon är tät igen... Vad har jag lärt mig av detta? Jo.. packninger drar man bara inte åt hur som helst.. och att MICAB på Lidingö är riktigt kass samt även flera andra marinmekaniker som sysslar med fritidsbåtar. Deras inställning är att: "vi har slutat mecka med motorer vi byter bara ut mot nytt" Pinsamt att de får kalla sig mekaniker. De är på sin höjd installatörer. Micab i synnerhet. Jag kontaktede Micab för att komma ner och kolla på detta och kanske låta dem utföra jobbet. Det är typ 200 meter högst från hans verkstad. Vet ni vad svaret var? ...hmhm och motstånd sen svarade Tomhylsan " ta med plånboken"... Kundservice var inte hans paradgren tror jag. Jag sa då att det är nog bäst att du stannar i din verkstad så kontaktar jag någon annan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar