Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



måndag 15 november 2010

En lång process har nått sitt slut


Tanken har funnits i par år att gradera upp till en Swan 53 som är en fantastisk fin och rymlig båt, jag har varit när ett par gånger att slå till men inte riktigt varit säker på om det är rätt båt för vårt behov. Fördelarna är  utrymmena under däck framför allt där hon mer än väl känns rymlig. Nackdelarna är vikten då hon väger 22 ton tom och att hon bara har en nedgång från däck och inte från sittbrunnen. Nedgången från sittbrunnen har vi vant oss vid från Josephine och den är en trygghet och känsla att ha kontakt med kabinen. S48 har denna nedgång som standard och det blir mer naturligt att ha den då man haft den innan.  S48 är dessutom ett modernare skrov på gott och ont.  
Nackdelen med ett modernare skrov är att den har en smalare vattenlinje vilket tar av inneutrymmena vilket förvisso har gjort att konstruktörerna fått utnyttja utrymmena mer effektivt än innan. Det finns ingen sjökoj i salongen och man har dragit ut inredningen mer mot bordläggningen. Fördelarna är så klart prestandan. S48 har samma förskepp och ownerskabin som S53 med två hytter föröver med två våningsbingar och gemensam toalett föröver dessa, samt en stor ownerskabin bak då skrovet är mer bred akteröver. Sen är det så klart lite skoj med en båt byggd på denna sida om milleniumet... Detta gör också att utrustningen i form av elektronik är relativt uppdaterad och produceras fortfarande. Kul då slipper man leta efter reservdelar på andrahandsmarknaden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar