Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 16 juni 2011

Vattenmannen har talat..

Idag har vi lyckats få igång watermakern, och vattnet smakade riktigt gott. Jag var lite orolig att vattnet skulle bli neutralt vilket jag hört. Vattnet smakade ungefär som Mälarvatten vilket var positivt. Systemet är inte helt tätt än, några fryskador men det fungerar att producera vatten igen. VattenMannen gör sitt yttersta för att få allt tätt inför semestern. Galatea har en vattentank mindre än standard (ca 260 liter) och mer förvaring istället samt en watermaker.
Nu är alla filter bytta och det var rejält brunt vatten som kom i början. Timräknaren stod på 53 timmars gångtid.. och den visade efter uppstart att den producerar 63 liter vatten per timme.
Många slangar...blir det. Tror jag skall fokusera på hur man startar och stoppar detta system...att förstå det är en hel vetenskap vilket jag överlåter till andra...
Ser väl rätt rejält ut... borde hålla för lite landkontakt...


Nytt "bröstben" monterat och nu läcker det inget vatten längre.

Om man försöker tänka hur hon är konstruerad med watermaker, kylanlägning som drivs av bla motorn så måste de ha tänkt som så att man måste använda motorn varje dag för att producera ström till batterierna, få varmvatten, kyla ner kyl/frys och siste men inte minst till att producera vatten. Det är kanske rätt igenomtänkt för man använder motorn när man kastar loss på morgonen och även när man förtöjer. Är man långfärdsseglare så startar man motorn för att ladda batterierna dagligen då man ofta seglar på autopilot vilket darr en del ström och då kan man producera vatten och få kyla och värme samtidigt. Det är ett lite tekniskt underverk detta och det är en utmaning att förstå allt och få det att fungera. Det jag har lärt mig är att Galatea trivs bäst när alla system är upp och går, hon har fått en hel del problem genom att ligga stilla under så många år men som nu börjar ordna till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar