Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 26 oktober 2013

Sista resan 2013..

Nu står hon på land, nytvättad och avrustad, endast konservering och täckning återstår. Galatea står framför sin vapendragare Cyrenne som redan är exemplariskt inslagen.
Bra medel, med oxalsyra.  En blandning mellan Y10 och vanlig cleaner i en och samma flaska. Finns att köpa på Captain Shop på Kommendörsgatan.
Det är bara att lägga på med en svamp låta det gå in ett par minuter och sedan spola av.
Galatea ligger vid rampen på Svinninge i väntan på sista resan upp på land.
Det är ett litet företag att få upp henne. De började 08.40 och lämnade båten 10.30. Hon är rätt tung och de vill gärna få henne i balans på vagnen. De fick göra tre försök innan de kunde dra upp henne.
Detta är det lsäakigaste momentet för mig, då man tror att hon skall vippa över bak och att roder går i botten.
Väl uppe på land så spolar vi av henne under med högtryck innan de rullar iväg med henne till sin plats.
Jag körde ut henne dagen innan och det var en blåsig tur, som mest såg jag 16 m/s på vindmästaren
Bra fart i undanvinden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar