Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 23 mars 2014

Sätt färg på tillvaron...

Då är det tid att måla lite, botten är slipad och tvättad med aceton. Ett lager epoxy med Hempel Light Primer och två strykningar med Trilux 33. Det blev lite billigare att köpa en 20 liter än vad som går åt. Så jag funderar på att ge ribben en målning med. Färg är ju inte direkt billigt och för Galatea går det lös på 10000 kr i bara färg.. Vi får tusan hoppas att det blir bra..  Men skall man vara fin får man lida pin... och med lite tur kan jag sätta igång med överbyggnaden nästa helg, det vore skoj och skrovsidorna helgen efter .. sen är det bara att sjösätta :) Var ute igår och mysmeckade lite med Torbjörn, skönt att var igång! körde igång lite system och bytte lampor i förskeppet till LED.. så nu kan grabbarna tända alla lampor som det ändå alltid gör.. 
Och som grädde på moset.. så fick jag åka båt till Svinninge. en toppen färd via Waxholm. Vägen hem tog jag innervägen... bakom Waxholm. Det är en väg jag körde mycket som barn och den är mysig..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar