Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 1 maj 2010

Köpa leksaker är en av fördelarna...

Jag gillar inte att borra hål i inredningen eller göra andra strukturförändringar. Därför har jag haft ett problem med en gammal navigator som suttit i nav. stationen. Jag har införskaffat ett batteri övervakningssystem och ett AIS- system som skulle sitta där plotterns satt. Men en Trä Jesus så blev det rätt bra. Vi fällde in ett plexiglas flush med teakskiva. Där monterades instrumenten. Blev helt ok.

Ett annat litet irritationsmoment har varit montering av plotter i sittbrunnen, den har suttit för högt och fult monterat. Bortsett från en Trä Jesus är det bra med en Smides Gud oxå... Peters Metallsmide på Karlaplan har även denna gång lyckats få till ett par snygga byglar från mina ritningar. Nu sitter plottern perfekt och jag är rätt nöjd med årets investeringar och förbättringar. Nu saknas bara tiden för själva seglingen vilket svider. Nästa helg åker vi bort från Sverige för att fira AnnaKarins födelsedag men där efter blir det en seglingshelg torsd. sönd.. Det är konstigt att man går hela vintern och planerar och fixar och längtar men när det väl blir dax så dyker det upp massa andra saker, det borde vara lag på att man inte kunde göra något annat än det man vill under maj-aug. Kanske kan skicka en motion till Oppositionen det verkar ju gå med på allt..... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar