Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 20 juni 2010

Teknikens under..är inte förbi


det är något konstigt med att koppla ihop tekniska system, det är omöjligt för en som inte är född i w-lanens tecken... hur som har jag efter mycket möda och stort besvär fått igång AISen fått den att kommunicera med GPS, VHF och vidare in i båtens dator och ut i SeaClear systemet. Tusan vad häftigt att kunna se vilka båtar som är vart över ett stort område. Coolt att kunna få fram alla data på båten och se vart den är på väg. Till slut fick jag även systemet att skicka sina signaler till AIS watchmate som även kan få in väder från väderbojar utmed kusten... Imponerande. Nu är det bara själva transpondern som skall kopplas upp men för det behövs MMSI signal som jag ansökt om hos Post och tele styrelsen...ugh. Men sen blir även Josephine synlig för omvärlden..

Nu har Josephine inte gått mer än 83 nm i år vilket är ett mycket tråkigt rekord, och sommaren 2008s 1500 nm känns oändligt långt borta. Jag har förvisso gjort stora insatser på Josephine under våren, och är inte riktigt färdig än. På torsdag kommer det stora lyftet... 12 st 2 volts batterier byts mot 4 st 6 volt 390 ah. Vilket ger 24 volt och en bank som skall klara hela systemet´. Varje batteri väger 50 kg och det kommer bli blod svett och tårar innan den gamla gruppen är ur och den nya är monterad. Sen kastar vi loss och går ut för midsommarfirande.. en kort arbetsvecka sen är det segling för hela slanten i tre-fyra veckor. Längtar så in i bänken. Min kropp behöver släppa tamparna och bara var om bord och koppla av..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar