Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 29 maj 2011

Sista resan med Rollsen

I samband med Jospehines sjösättning så ville jag hjälpa nye ägaren att få igång henne och alla hennes system. Ny ägaren har givit Josephine en rejäl ansiktslyftning med renskrapning av all bottenfärg och ny epoxybehandling. Därefter har han givit skrovet en ordentlig portion med polish och vax, hon sken mer än någonsin. Sjösättningen gick perfekt och alla systemen kom igång utan svårigheter. Ny ägaren gav mig den hedersamma möjligheten att kasta loss och ta ut henne ur hamnen. Med mästererlig precision gled hon ut ur hamnen, vilket urverk en verklig "masterpices" Det var med vemod jag lämnade henne i mycket goda händer. Det känns som Josephine har kommit till sin rätta ägare, slutligen.

Här ligger Josephine som numera heter Mirage af Margretelund tillsammans med en äldre syter Swan 38an Mirage. De har säkert massor att prata om. Båda båtarna lyste vackert efter sina nyvaxade rustningar. Jag kommer på något sätt sakna Josephine för det finns få båter som är så vackra och underbara att äga, eller rättare sagt haft förmånen att förvalta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar