Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 19 augusti 2012

En riktigt cool tävling...

Var lite avigt inställd men kände att jag inte kunde dra mig ur.. vädret var perfekt, ingen i familjen kunde segla i helgen och så chansen att försöka slå Petter en gång i år.. Nu borde det gå.. En ensam man på 40 ton båt utan el winschar.. och två master. Hur som så samlades vi Sandhamn under fredagskvällen och det var massa trevliga seglarnördar där precis som jag.. Who Valley anlände 20.30 och vi hade en trevlig kväll med High Five som också skulle delta.
Stora Banan gick från Sandhamn, Revengegrundet, Almagrundet ner till Ostmärket Dämban norr om Huvudskär och tillbaka via Revengegrundet. Vind SV 7-9 m/s

Losskastning i Sandhamn, alla är lite på spända.. det är första gången denna tävling genomförs och det är 90 deltagande båtar.. och alla skall segla ensam ombord.
Jaktstart: vilket innebär att alla startar individuellt beroende på SRS tal. Galatea startar 10.12.55..

 

Jag har bra fart ut till Alma och tar in på båten framför mig en X43a och vid Alma ligger jag precis bakom... Han går högre än jag och jag fortsätter rakt söder ut ett par timmar innan jag slår in mot kusten. Då händer det som inte får hända autopiloten larmar "Sea Talk Failure". det är bara och börja handstyra... sjön går som ni ser rätt hårt och byar upp till 10-11 m/s. Jag tappar lite fokus och det gnager i huvudet vad som hänt. Efter par timmar så tänkte jag att jag låser ratten och kollar i ett kopplingsskåp i akterhytten där jag vet att det sitter en del Sea Talk kontakter.. bara på ren chansning. Jag stoppar in handen i mörkret och känner att en kontakt lossnat.. snabb som en björn fram med ficklampan och sätter i kontakten igen.. Vips så blir man en lycklig sjöman, allt fungerar igen! Sådan tur har man inte egentligen..

Stor del av klungan har samlats nere vid Dämban och det känns bra, Petter ligger strax bakom och jag rundar par minuter före honom. Då dör vinden och vi få nästan plattläns hem 14 nm... vinden är nere på 4 m/s. Och mot alla teoretiska modeller glider Who Valley sakta men säkert förbi... vilket många andra gör också som sätter upp sina undavindssegel...

Who Valley rundar starx före mig...



..och det blir en fin halvvindsbog i 6 m/s in till mål.
Vann det gjorde Refanut med Fredrik Wallenberg vid rodret, stor eloge att spöa alla  moderna Styrenkoppar... ;) Hur som har initiativtagarna skapat något det stora seglarklubbarna inte lyckats med att samla 90 båtar med många namnkuniga skeppare till en stor ensamkappsegling utan massa onödig administration och regelfrossa.. Stort tack till Järfälla Brädseglingssällskap som fick till denna regatta... En stor hamburgetallrik och en öl till regattamiddagen som var helt magisk..  
Jo glömde att Petter slog mig igen med 5 minuter... och jag kom på 37 plats och Petter på 35e..
Jimmy Hellberg Harkens Solo Challenge egen båt.. B&R 38 som åkte om mig redan vid Alma.. Well done.. bra jobbat bra seglat och tack för en gryminghelg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar