Välkommen till Vixens blogg

Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.

onsdag 20 augusti 2014

Ett sista ben söderut till Borgholm..

Väl förtöjda i Borgholm efter en snabb utmanande gennaker sträckbog..
Det blåste SO och ökade från 0 på morgonen till 7-8 m/s samt några tuffa byar på över 10 m/s. Vi körde gennakern upp till 55-60 app. och det gick det som bara tusan. I en by precis vid sista kroken då vi gick lite mer väster ut så nästan släppte rodret lite.. Då blev man lite mör när man känner hur hela båten börjar tryckas ner och vatten en bra bit upp i gennakern..
Men innan det så hade vi en härlig segling som "pockade på" i bra fart..
Att man kan köra så högt var vi inte övertygade om (och i veckan så sydd vi in en snörplina och en lina i förliket så då skall de kunna gå ännu högre..)
Galatea och hennes skeppare gillar "longside"..
Det fanns inget vatten att tillgå.. men en brandpost som jag tjuvkopplade lite..
Lite kvällsmys i Cyrene är aldrig fel.
Nu började det bli sjukt varmt i vattnet så Borgholms hamn blev vår bassäng..
Oscar investerade i ett par nya solisar....