Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 3 januari 2015

Blandat från hemseglingen

Pitstop på Styrsö för bunkring... minns att det var ovant att styra henne, hon är så mycket lättare i förskeppet än Galatea och man blir lätt bortskämd med bogpropeller.. värsta som finns när folk kör omkring med bogen... så gör man det lite själv..
Var en mäktig känsla att "rulla" upp storseglet och se att det var i så grymt fint skick..
Up and down light.. reta ju alltid någon..
Mats och Axel först seglingsdagen ner mot Öresund, strålande väder lätta vindar.. so nice..
Tror denna bild är från Hanöbukten påväg upp mot Utklippan.
Ordning och reda i byssan då Mats blev chef över den..
Smutt känsla att mysa under sprayhooden när man forsar fram..
Axel dök rakt ner i manualerna.. I like.. Alla borde ha en "Syte" ombord
En "flong" ny gennaker.. satt som en smeck..
A passagemaker...
Stämning var på topp när KBV flög över och fotade Vixen..

11 kommentarer:

  1. fin Segling ni fick. jag har tittat på av några av dina fina Videoklipp på Youtube. jag tycker du är en Fantastisk bra Seglare imponerad

    SvaraRadera
  2. Tack snälla... envis, nyfiken och impulsiv i allafall../Pelle

    SvaraRadera
  3. Men jag ber Verkligen om ursäkt att jag har kommenterat så mycket på din blogg. ska sluta kommentera alla inlägg Sorry

    SvaraRadera
  4. Nu förstod jag inte, alltid kul med kommentarer och glada tillrop!

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Jag har tyvär tagit bort min blogg så jag är anonym

      Radera
  6. God morgon,

    Trodde först att seglingsbilden som KBV tog var från en drönare... Lite impad (fast du kanske känner dem på KBV) att du kunde få tag på det kortet. Är det kolfiberpipa? Ser ju att du behåller masten på plats även på vintern, på goda grunder men hur sköter du den, vattenslang och tvätt och sedan polish o vax? Eller blir det tvätt vart 3-5 år?

    //Lasse

    SvaraRadera
  7. Varför har du tagit bort din blogg?
    Jag brukar masta av var tredje år.. för check. Jag brukar åka en sväng i riggen och köra badrumsrent ,med svamp... denna rigg är lackad så jag får se hur jag skall hantera den.
    En kompis som var med är pilot på KBV. Ingen kolfiber i masten, men däremot boomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är Grabben från Bromma som hade en blogg som jag har tagit bort, jag hade inga följare/Emil C

      Radera
  8. Japp Elsa Viktoria Stockholm Heter hon och Står på Slagsta Marina.som har seglat runt hela Svenska kusten på två år

    SvaraRadera