Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 15 oktober 2011

Tur & Retur..

 Att ta upp båten i sig är ju inte så där jättekul. Torrsättning bokad den 14 okt. Svinninge Marina. En av anledningarna till det är att jag råkar ha båten försäkrad hos Atlantica, som har bestämt att båtsäsongen är från 1 april till 15 okt. sedan gäller inte försäkringen längre.. lite udda syn på kunden tycker jag, men det har säkert att göra med att man vill undkomma ev. skador som sker efter okt. och trassla sig ur sina åtaganden. Nästa år kommer jag att byta försäkringsbolag efter att ha haft Atlantica sedan 1989..
 Galatea väger ca ett halvt ton mindre än Josephine och är 2 cm smalare men hon är mycket bredare i akterskeppet. På vägen upp ur vattnet så börjar traktorn att lyfta i bakkant och de var tvungna att avbryta torrsättningen och sjösätta henne igen. Galatea och alla andra modernare båtar är breda över "häcken" vilket gör att man fördelar vikten i båten så att mycket tyngd ligger alteröver. Detta gör att det kan bli svårt att ta upp båtar i denna typ av vagn som dras på slip.
 Det gjorde några tappra insatser men fick till slut ge sig. På måndag skall de göra ett nytt försök med annan vagn och annan traktor... Lite surt var de då jag tagit dagen ledig för att kunna göra skrovet rent inför vintern.
Så nu ligger Galatea åter i vattnet och väntar på att få torrsättas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar