Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



tisdag 11 juni 2013

NavTec solution... inget för hemmapysslare..

Hydraulsystemet på Galatea är rätt omfattande. Babystag, uthal, bomvagn och akterstag. Jag har haft NavTec på fyra båtar och det har aldrig krånglat... för än nu på den nyaste båten. Förvisso användes inte Galatea under 6 år vilket har lett till att vi fått byta ut en hel del pumpar och troligtvis det som gjort att en av cylindrarna börjat läcka.

Efter en hel del maildialog med Finland och England så fick jag tag i en packningssats och hittade en firma i Haninge som minutiöst plockade isär min cylinder och monterade ihop den under 2 timmar....

Skall bli spännande och se om det håller tätt i sommar... Känns i alla fall tryggt att jag inte plockade isär den själv.. för det hade jag inte lyckas med och ännu mindre med att få ihop den..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar