När vintern gör sig påmind är det lätt att drömma sig iväg på inspektionsresor.. och i och höst har jag hunnit med sex båtar i Spanien och England. Förra helgen var jag ner till Lymington och kollade in en S56 regatta utrustad.
Den här står på listan att besöka, ligger i Villefranche en S62. Känns som en dröm med rullmast. Hon känns välskött och prydlig. Det är ju lockande med en helg i Nice? Försöker övertyga hustrun..
S56 är nog den vettigaste båten för oss, men den är svår att komma över då de är får till salu. De som är till salu är är mest regatta modellen med 3.4 meters köl och rätt hårt seglade. Alt är S60 men de är mycket tyngre typ runt 30 ton mot 20 ton för 4 ft..
S56 finns med olika planlösningar och med en eller två nedgångar, vi föredrar två, helst med ägarkabinen i förskeppet och två hytter bak.
De med nedgång bak har ägarhytten bak eller massa kojer över hela båten och kappseglingsutrustade. Man blir lite bortskämd med båtar som legat i Östersjön, det finns inget salt och solen lyser inte så ofta och så starkt och dessutom står båtarna ofta på land 7 månader om året. Många båtar ser toppen ut på bild men när man besöker dem är de hårt ansatta av salt och sol och del sönder skrubbade av ambitiös besättning. Min ambition är inte att byta båt till en båt som kräver för stor initial insats, det har jag inte tid med och det är inte värt pengarna. Eller så kanske man skall var nöjd med det man har, Galatea användes inte på sex år så hon har för sin ålder många år kvar innan renovering.
Galatea på Kanan i juni 13..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar