Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 15 mars 2014

Nu drar vi igång 2014 på allvar.. eller?

Var ute i veckan och träffade mina gubbar som skall dar igång med med epoxybehandling och målning. Vi kör Trilux 33 vit än fast AnnaKarin ville ha röd. Det är förvisso en cool färg mot blått skrov och vit har sina nackdeler, men nu blev det så..  Avsikten är att strycka henne om par veckor och denna vecka slipades det och tvättade de med aceton. Beroende på väder så går jag nog igång i samband med detta. En tradition så kör jag däcket en dag och sedan skrovet två dagar. Var och hämtade ut en hydraulikcylinder somj varit på reparation. Den lagades förra året men inte av Navtec och det höll inte så denna gång fick jag gå den dyra vägen... men hoppas det blev rätt gjort nu. Vidare så handlar mars om avstämning med leverantörer som kapelmakare, segelmakare, träjesus, tampleverantörern, "Hjalle" på Watski (min hovleverantör) och så klart de som slipar och målar.. de mesta ligger i pipen och målet är sjösättning innan påsk.. (sen påsk i år)
Men vad skönt att det lutar framåt.. ljusa mornar och att bara få se solen är en ynnest.. Västkusten i sommar.. det vore väl något men bygger nog i slutändan på väder och vind. hem kommer man alltid.. 

2 kommentarer:

  1. Jag och min familj tycker att er Galatea är den vackraste segelbåt jag sett. vi själva har en Bianca 520 från 1989 och vi önskar er en riktigt bra sommar

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, vad glada vi blir! Det låter som ni har en vacker båt ni med. Önskar er detsamma, en trevlig sommar!//Pelle

    SvaraRadera