Välkommen till Vixens blogg

Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.

måndag 6 juli 2015

Loftahammar och vila... Visby och mysa..

Vi ankom Loftahammar och Lerglo måndag efter middag efter en smal kryss genom Tjust skärgård. Värderat såg ut att börja arta sig och prognosen kändes SOMMAR...
We like...
St Grindö ligger en halv distans från vår lilla stuga och dit åker man och köper fisk.. och glass.
Alla björnarna..
Vår ribb är en perfekt båt att rör sig med i närområdet, med oss fyra går den runt 20 knop.
Under veckan hade jag en tanke om att vaxa hela Vixen.. ett gediget arbete som fick delas upp i tre dagar. BB, SB, däck och akterspegel samt boom...  Rätt mör i armarna fjärde dagen... ;)
Geocashing... En kul app som är som en skattkarta över hela världen. Man går in på den och får instruktioner om en plats där det ligger en liten låda med en loggbok. Man anmäler även på app att man funnit den.
Och precis i närheten fanns en Geocashing. Kul grej, och vi fann den under ett stenrös. Där har den legat sedan 2008.. och nu är vi inskrivna i boken..
Lite fisk och mys med världen finaste utsikt..
Nyvaxad... puh
Efter fem dagars vila och slit med 100% sommarväder... så kastade vi loss mot Visby..
En fantastisk segling i 5-8 m/s rätt mot mål. Det är 50 nm och tog lite drygt 6 timmar. Vi snittade 8 knop typ direkt mot mål...
Gotland i sikte...
Efter lite bonding med Bosse fick vi ligga på vår favoritplats i hamnen.. vid Elefanten :) Där ligger man bäst utan att folk ramlar ner båten, och med tanke på kommande västkuling så ligger man perfekt med frånlandsvind och lite skyddade.
Så kan man gå på krogen.. Resturang Jodas längst hamnen kan rekommenderas.... supergott, bra utsikt, trevlig personal och prisvärt..
Vixen i parad..
Nu ligger vi och väntar ut ovädret som skall dra förbi i natt och i morgon...

1. Hej vi såg Vixen i Visby Gästhamn vi låg där med fast längre ut på Piren.vart går ni efter Visby vi drar upp mot Fårösund/Henrik C

2. Hej, vad kul, du skulle kommit förbi och sagt hej.. Vi går in och möter upp en eskader som vi är anmälda till och drar söderut mot Borgholm.. //P

3. Vi gick förbi ett par gånger första tror jag att vi såg dig. Det satt iallafall någon i sittbrunnen. vi tänkte säga hej men vågade inte så vi kom förbi andra gången men då var ingen i båten.och gick förbi idag men ingen där heller. Det var vi som gick förbi med hundarna.och såg dig på Marinetraffic.com.men kanske ses någon gång igen på Gotlanf eller i Stockholm/ec

4. Ser ju super mysigt ut och Vixen alltid lika fin. Måste segla till Gotland någon gång/ Wille

5. Visby är speciellt att angöra.. lite som segla till annat land..//Per

6. Ser ut att ha en trevlig semester trots vädret.

Är nyfiken på din rib. Är det en Suzumar 310?