Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



fredag 6 november 2015

Återställ överallt..

Vad kan man säga... men nu står hon där hon står... Det ser bra ut men fel element..
Var ute och stämde av att allt såg bra ut samt att riva sprayhooden som skall fixas och tvättas. Nya rutor och nytt "kladdskydd" Dessutom så har hydrauliken läckt lite så den skall packas om.. typ 10.000kr... surt men ingår i konceptet.. 
Lite deppigt men nu är det som det är och båten står bra...så det blir väl till att åka långt för att mysmecka..



8 kommentarer:

  1. Hej Per,

    Som alltid är det skoj att kolla in din blogg. Jag läser men det var ett tag sedan jag kommenterade... har varit mycket att göra med jobb och båtar. Det är ju lite trist att sommarsäsongen är över men vintersäsongen är ju inte helt kass, det är skoj att fixa och förbättra vare sig man gör jobbet själv eller lejer bort det. Jag såg Galatea i sommras när de låg på Nya Varvet och fixade läckade hydraulik... Pratade lite med dem och de var väldigt nöjda med sin Swan 48. Du nämde några saker som du skal fixa men har du andra planer? Hur har bränsle cellen fungerat? Har du solceller för hjälp med laddningen?

    Jag har väl gjort en lista lika lång som armen på saker som skall göras med Flirt men den är inte bara för vintersäsongen 2015/2016 utan kan få fyllas på efterhand. Vi fick tyvärr en skrovskad när hon skavde mot vår andra båt och fender j-larna blåste upp på däck OCH när jag för en gångs skull glömde att sätta dit ett sk skavskydd mot skrovet... Vet inte riktigt hur jag skall göra jobbet men tror att jag mattar ner hela BB sidan och börjar lacka upp ytan för att sedan matta en gång till med 400 papper innan jag blåser hela sidan. Har ju turen att ligga inomhus i varmgarage så det borde gå hyfsat att jobba på kring jul med det jobbet. Sedan skall jag bygga om från continious rod rig till discontinious så att vi får lite snyggare rigg och lite nya röstjärnsbeslag mm.

    //Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars, tack för ditt inlägg. Vad har jag för lista.. hmhm den är lit tråkigt kort, men som jag skrev ovan, sprayhood fix, hydrauliken samt byta av guldstrips till vita. Ev renovering av länspumpen den såg lite risig ut.. ev. nya tampåsar.. men vi får se, mest småmeck. Har förvisso en skada på bakkanten av kölen efter att jag backat in i en kätting som måste fixas. Efoyen... den har varit riktigt skön att ha. Inte som ersättning för elverk, men som en dämpare av ström samt laddning om natten. Vi låg en hel helg i skärgården och körde värmare hela tiden samt kolla tv så gått som hela dygnet och på söndagmorgon hade vi fortfarande 90% kvar av banken.. så den är jag väldigt nöjd med. Den ger dock inte 8 amp utan endast 7.3 amp.. Solceller nä det vill jag inte ha, kanske om jag skulle segla på värmen men behöver inte det. Bytte lite batterier i höstas så jag känner att jag har en bra bank, 600 ah. /Per

      Radera
  2. Nåja, hon är i gott sällskap :-)

    SvaraRadera
  3. Hallåj, allt väl!? Såg er båt när jag var där, funkade det bra?/Pelle

    SvaraRadera
  4. Ja då. Bra förvaringsmöjligheter för segel o dynor o sånt, vilket vårt garage uppskattar....
    Men, vi skulle behöva en "inplastare" som kan plasta in båten innan det börjar snöa. Har du gjort det än?

    SvaraRadera
  5. Nä, men ring Wrap Solution och hälsa från mig, han skulle... plats min båt denna vecka.

    SvaraRadera