Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



måndag 26 juni 2017

Midsommar på Edholma

Förtöjt för första gången på Edholma på minst 15 år med egen segelbåt.
Ganska nice faktiskt
Släkt och vänner full styrka
Mumsigt
Har nog ökat botten djupet lite tror jag men det verkade som hon låg flott.

8 kommentarer:

  1. Kul att det första gången ni låg där på midsommar?och ser mysigt ut(:.vi tänkte oss först att gå ner till Gotska Sandön och Visby,men det ska tydligen blåsa mycket för att ligga på sandön,så det blev mot arholma och över till Åland och Finland sen för det är tio år sen vi seglade till Finland och ska ska bli skoj att komma dit igen.hoppas ni får en härlig seglats och semester med Vixen(;

    SvaraRadera
  2. Tak detsamma Emil, hoppas ni får en härlig resa, vi kastar loss mot Gotland nästa vecka!/pelle

    SvaraRadera
  3. Saknar du någonsin Swan 46:an eller var det för mycket meck, uppdatera och löpande laga jämfört med X50:an? För egen del gick vi från Dehler 29 till Arcona 400 förra sommaren och drömmen - iofs långt fram - är alltjämt en Swan 46 mk I eller II. Men det som avskräcker är ju att de båtarna börjar bli rätt gamla. Skulle du råda eller avråda med den erfarenhet du har? Som sagt, det ligger några år bort=)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej Richard, Swan 46, det är en grym båt, den saknar jag ibland då hon är ett riktigt mästerverk. Men som du skriver så hon äldre i konstruktion och komfort. Har man vant sig med stor sittbrunn och kontakt med kabinen så är det svårt att vända åter till det gamla, stor genua är inget jag saknar heller. Men känslan och kvaliteten i en Swan 46 helst MK I är inte jämförbar med dagen båtar inte ens Swan. Råda eller avråda.. jag säger både ja och nej. Ja för det är en ynnest att få äga en 46a, en av de vackraste båtar som byggts, för att hon är som en Rolls Royce, hon andas kvalitet till 100%. Nej.. tiden har ändrat även mig och mina krav på komfort. //Pelle

    SvaraRadera
  6. Hej Per, jag förstår om det är svårt att råda och det är ju i grund och botten ett i-landsproblem att väga en Arcona 400 mot en Swan 46, för det är ju inte så att det går någon direkt nöd på oss i Arconan=) Men drömmen kommer nog alltid finnas där och när barnen är lite äldre ska jag ta mig en ordentlig funderare. Hade ju varit kul att äga en Rolls, förlåt Swan, en gång i livet.

    Segla väl!

    Richard

    SvaraRadera
  7. Förstår hur du tänker, man skall dock vara medveten om tiden och pengarna man får lägga ner på en gammal Rolls.. 😇 Arcona 430 är annars en riktigt fin båt!

    SvaraRadera
  8. Sant. Vi lär ha kvar vår 400 i flera år innan det skulle bli aktuellt att byta. 8,30 kn på Kanan idag - rena lekstugan - så egentligen varför ens fundera? Ha en skön sommar!

    SvaraRadera