Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 16 augusti 2009

Mariefred -- Gåshaga

Vi beslutade sent om sider att lämna Mälaren en dag tidigare efter att ha läst vädret för söndagen. Men vi fick en av sommarens finaste seglingsdagar hem från Mariefred. Först läns i 2 m/s då det badades och solades från Josephine. Första gången i år (och förmodligen sista) som vi kunde hänga i rep efter båten i vattnet. Abbe&Oscar var överförtjusta och ville aldrig gå ur vattnet.
Vi fick race med en Bavaria 36 under förmiddagen då det inte blåste något. Kul för när vinden dog flöt Bavarian förbi som en kork i vattnet, men så fort det kom en lite by så forsade vi förbi dem som en raket. 17 ton mot 4-5 ton. Då måste Josephine ha bra en bra undervattenkropp som ger henne lite fart när väl vinden kommer. Väl ute på Björkfjärden så ökade vinden till 7-8 m/s (och Bavarian försvann akter ut) och vi fick fin bidevind ner mot Ekerö. Det blev bra lut och fart runt 8 knop.. vilken känsla när det drar i väg över smult vatten och i en jämn vind. Mälaren måste annars betecknas som "by-vindens" tillhåll...., aldrig har jag varit med om så byiga vind- förhållanden och vindkantringar som på Mälaren.
Men Mälaren var ändå en positiv upplevelse, så nära men ändå så outforskad. Kul med alla vikar och den annorlunda vegetation. Sen så måste jag tillägga att det är speciellt att gå genom vår huvudstad mellan stadsdelar och alla hus som bara står där.. lite udda faktiskt när man oftas rör sig i ytterskärgården med bara kala hällar och obebyggelse. Kan faktiskt rekommenderas
På vägen ur Mälaren hade vi tur med broöppningar och slussen, som precis öpnnades när vi kom fram.
Vi förtöjde Gåshaga 21.02 efter 11 timmars segling.
Så var semester till ända och jag skall försöka sammafatta denna sommar och alla öden som vi varit med om fram över här...
Och idag har Josephine haft sin 1000 besökare sedan jag fick igång räkneverker i våras.. inte illa för all pladder som jag tecknar ner... tack i alla fall.
Vill oxå ta tillfäller i akt att rekommendera en mycket välgjord blogg som en god vän till mig gör.
läs och njut... :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar