Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 13 augusti 2009

M/B SKALET.. en annan typ av båtupplevelse




Loftahammar har vi lite båtar av skiftande kvalitet och ålder men min favorit är Skalet. Hon är inköpt på Tempo för 400 kr (ny) i början av 70-talet. Det är mitt "mission" att få liv i henne när vi är där. I år låg hon på båtklubben parkering under ett träd sedan 2 år. Jag släpade ut henne till vår brygga och tog fram värsta klorinett och något annat starkt, samt en stor tub glasfiberspakel för att laga två 3 cm hål i botten. Uppe i en bod står Skalets motor en 6 hk Evinrude från mitten av 80 talet. Grym maskin som utan någon direkt skötsel (läs aldrig servad) alltid startar vilket den även gjorde i år, bensindunken var minst 4 år... Gamla fina maskiner som inte bangar för lite sur soppa... man hade förmodligen kunna hälla vad som helst i tanken och den skulle puttrat på...

Så var del 1 av semestern slut.. jobb en vecka sedan Barcelona... sen skall vi ut ett par dagar igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar