Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



onsdag 26 augusti 2009

Mitt öde..missöde




Nu så här i efterkant kan jag erkänna att jag gjort ren SB dieseltank, inte helt frivilligt... Efter en långhelg i Barcelona var det dags för losskastning på onsdag morgon och jag tänkt att jag kan spara lite "kajtid" genom att bunkra vatten kvällen innan. Och det gjorde jag..men det råkade bli fel tank. SB tank använder jag som reservtank och för värmaren så det fanns mycket plats för vatten om man så säger. Blev väldigt förvånad när det kom vätska ur bränsletankens överfyllnadsskydd.
Vad gör man?
Då tanken innehöll ca 180 liter vatten och 20 liter diesel.
Jag kontaktade MICAB 100 meter från kajen och bad om att få låna deras slamsug. Jag tömde dieseln med oljesugen till det bara var vatten kvar och sög ur resten med slamsugen, och passade på att rengöra tanken ordentligt.
Kontentan är att det man inte har innanför pannan får man ha någon annanstans..
Losskastningen blev försenad med 6 tim...
Men det var lite skoj att kolla tanken och det var lätt att öppna manluckan och komma åt. Tur i oturen säger en del att jag inte fyllde vattentankarna med diesel, det sägs vara betydligt mer komplicerat att gör rent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar