Nytt tema på bloggen. Jag tänkte försöka gå igenom båtens insida, det man inte ser vid första anblick. Spännande även för mig men också en av anledningarna till att jag valt Nautor som leverantör av sjöfordon... :) Man bör ha i tanken att Josephine är byggd 1986 och vissa installationer är i dag standard på vissa båtar.. dock inte alla. Läs väldigt få.....
Dagens tema är så klart el systemet som Nautor monterat med militär precision och imponerande uppmärkning. Utöver el centralen finns alla kontaktorer monterade i fuktsäkra boxar runt om i båten. Man blir liksom lite rörd när man öppnar ett skåp som detta. Jag har genom åren haft ett 15 tal båtar och just el-system är ett knepigt ämne som kan se ut precis hur som helst och vara förenat med mer eller mindre livsfara...
Hej hopp hoppas Ni gillar mitt nördiga tema... måste hitta ny infallsvinkel.
Baksidan av huvudtavlan. Som ni kan läsa nedan så drivs dessa till största del av servicegruppen som är 24 volt och 400 Ah batterier. Normalt är 12 volt på en båt standard och det gör att man för att kunna täcka energibehovet måste ha dubbel batterikapacitet.
P=U*I känns den igen? P=effekt(watt) U=späning(volt) I=ström(flödet)(ampere)
Har man ett effektbehov på 1200 w och ett 12 voltsystem behövs 100 ampere. ( man bör dock inte utnyttja mer än 50% av batteribanken). 1200/12=100 Ah. Har man där emot 24 voltsystem som blir ekvationen 1200/24=50 Ah.
Så om Josephine har 400 Ah 24 volt så innebär det att det motsvarar 800 Ah 12 volt.
Problemet är att båt tillbehörs branschen mer eller mindre nästan bara producerar tillbehör för 12 volt. 24 volt förbrukare är således mycket dyrare.. tyvärr.
Hur som så är min åsikt att båtbranschen pga ökad strömförbrukning måste gå över till 24 volt system i båtar i framtiden. De lyssnar säkert på min åsikt..not.
Hej hopp hoppas Ni gillar mitt nördiga tema... måste hitta ny infallsvinkel.
Bra där, jag antecknar!!!
SvaraRaderaHmm,trodde du hade släppt tekniken helt, men icke då..:-)
SvaraRadera