Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 20 september 2009

Team Härsö Revival

En oförglömlig kvällstur i strålande månsken gick vi ut i fredagskväll. Helt bleke tuffade vi fram genom Lindahlssundet ut till Sandön. När vi kom fram i var det mer eller mindre bäcksvart, men vi valde att göra en akterförtöjning mot boj. Detta för att vi visste att det var tillräckligt djup invid kajen. Det är lite svårt och man skulle motvilligt vilja ha en "gubbskruv" bogpropeller.


Landgången monteras i ett fäste i däcket och hålls uppe av ett fall från masttoppen. 2 gajar håller landgången på plats. Normalt så hissar man landgången ca 30 cm för att den inte skall ligga an mot kaj hela tiden. Hur som en kul övning och det är klart skall man ligga förtöjd i ett par dagar så finns det fördelar.
  • Kul att sitta i sittbrunnen och se landbacken
  • Man slipper garanterat skvalpet i aktern.. vi sover i akterhytten..
  • Båten blir dessutom mer trygg mot vinden., då stäven är lättare.



Teamet bestod av Josephine, High Five och Stenka och uppdraget var kappsegling till en krog som vi lyckades boka på Linanäs som ligger på Ljusterö.
High Five (utan massa barn) var snabbt ute och satte segel direkt, vi kom efter och sen Stenka. Vinden var "måttlig" till noll, bidevind. Vi vet att vi torskar om det blir kryss i lätta vindar, då Josephine är tung i vändningarna och tappar fart. Vi glider upp mot Grinda och farten är 3 knop. High Five flyter i väg lätt och vi halkar efter och Stenka tar in, nu är goda råd dyra ska vi stortorska? I höjd med med Viggsö dör vinden totalt och vi blir alla liggande i bleke, men flyter lätt fram. Stenka får tokstopp och försöker slå sig ur läget vilket är döfött. Vi och High Five flyter sakta framåt och vi börjar få in lite vind från Saxarfjärden ca 3-4 m/s i flatt vatten. Vinkel mot vinden är precis före dikt bidevind vilket passar Josephine bäst i lätta vindar. Josephine sätter lite fart och sakta men säkert tar vi oss förbi High Five och vinden ger henne luft under vingarna farten ökar för att toppa i 6,82 knop. Jag styr henne varsamt som att malla ett stridsplan minsta brytning från optimal vinkel kommer tappa fart. Det handlar om att ändra ratten 2-3 cm. Vi vet att vi måste falla av mot Linanäs och då har vi inte en chans. Så jag håller upp så länge jag kan för att hålla Hgh Five bakom mig. Till slut måste jag falla av och farten minskar snabbt från ca 5,5 knop till 3,4 knop. High Five som har ett bredare akterskepp tar snabbt in.. meter för meter men vi lyckas i alla fall vinna racet. 500 meter till och vi hade blivet akterseglade.



High Five en Swed Star 370 är en synerligen trevlig bekantskap konstruerad av en av Sveriges bästa konstruktörer Håkan Södergren. Hon är byggd i Lidköping av Lidköping Snickeri som gjort sig kända för mycket hög kvalitésnickerierna. Och det syns på High Fives inredning. De har valt kraftigare trä där det skall var det. Hon har en mycket fin sittbrunn och ser otroligt spännande ut att segla.( vilket hon är). Men idag vann Josephine om än med sin vikt.




Vi förtöjde i en nybyggd hamn vid Linanäs och hade en lugn och skön eftermiddag som fortsatte med ett besök på den lokala krogen som gav känsla av en Pizzeria i Norrtälje. Men där bedrog vi oss för maten och personalen var kanon och alla var mycket nöjda över denna överraskning
Kvällen avslutades med kaffe och punchJosephine och lite "Kändisdjungel" på TV4.
Vilken helg i september, vi tycker att vi brukar ha skärgården för oss själv efter den 15 september men denna helg var full av båtar. Kul tycker jag känns helt onaturligt att tänka på torrsättning när det är 20 grader och solsken. Man sitter i t-shirt och seglar i lätta sommarvindar..

1 kommentar:

  1. Vilket inlägg! Nästan flera artiklar i en, saxat ur Praktiskt Båtägande & Segling samt Båtnytt om vartannat!

    //Theo

    SvaraRadera