Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 10 april 2010

Besök i Kokkola, Österbottens pärla..



I bland funderar jag på varför inte jag skaffar mig en "vanlig" segelbåt, Arcona, Linjett eller någon Fransyska.. osv? Jag har svårt att förstå mig själv ibland men tror det är en kombination av fantastiska seglare, kvalitet, skönhet, sjömässighet och kompetens. Och för att tillfredsställa helheten av detta bör man någon gång om året ta sig en tur till Österbotten och inandas just detta.. Och det är inte helt lätt att ta sig dit. Du flyger förslagsvis till Vasa i norra Finland (i höjd med Umeå) och ordnar sedan en transport de ca 11 mil norrut rakt genom skogarna, och åter skog och lite sjöar. Då slår det en hur i hela friden kan det komma sig att här ute i tomheten så byggs två av världen bästa segelbåtar? Nautor Swan och Baltic. Här har man byggt båtar i flera hundra år, det finns en klar likhet med Orust, men här är det mer "hard core". Man kan undra hur Italienaren Ferragamo tänkte när han "shoppade" på sig ett varv här, bara att ta sig hit måste vara rätt knepigt, och för en Italienare troligvis inte ens exotiskt..

Men här finns också en otroligt viktig del av mitt intresse. Kompetens, ödmjukhet och så klart intresset. I Kokkola ligger Yxpila Boat Yard som drivs av Ola Hallman, ett Nautor Service Center. Yxpila Boat Yard är ett litet bolag med ett tio tal anställda. Detta bolag har som specialitet att underhålla och renovera Swan båtar. Och har men en Swan båt i Finland känner man hans verksamhet eller så har man ingen Swan. Ola som under många år jobbade med försäljning på Nautor valde att bygga sitt eget bolag som skulle ta hand om dessa fina båtar han han mer eller mindre hade sålt själv. Han insåg att dessa båtar kommer behöva omvård och renoverinag i framtiden. De som köpt dessa dyra fina båtar kommer så klart ta hand om dem. En idealisk affärsidé, men de är få människor som kan ta på sig den uppgiften för det kräver minst sagt en hel del erfarenhet, kunskap och kontaktnät. I denna anspråkslösa miljö andas det kompetens inom båtbyggnad på ett sätt jag aldrig mött någon annanstans. Hit kommer båtar från hela Europa för "ansiktslyftningar" eller då något hänt eller bara för att få bli omhändertagna



Här står två Swanbåtar som togs ur vattnet "på denna sidan av nyåret" mao båtarna ägs av två fanatiker....(precis som jag) som seglar från isen släpper till det är omöjligt att segla pga isläget. Båten till vänster är min gamla Amoress Swan 43/110 och hon kallas för isbrytaren, då hon mer eller mindre lyfts ur isen för att stå redo på kajen inför islossning.

Yxpila Boat Yard kan det om Swanbåtar man behöver veta men det som får många båtar hit är renovering av teakdäcken och lackering av skrov och inredning. Och det är ju givet att det skall var så, har man investerat så mycket i sin båt så vill man behålla så stor del del som möjligt av investeringen och då krävs det att rätt människor tar hand om dessa båtar, för det är i mina ögon en viktig del av Swanbåtar, just dessa människor. Jag dras till dessa fantastiska människor som på detta diskreta och professionella sätt besitter så otroligt mycket unik kunskap om mitt lite galna intresse.

Tänk bara tanken att de flesta Swanbåtarna ligger i medelhavet och flera av dessa väljer att segla ändan hit upp mitt i ingenstans.. för att renovera sina båtar. Helt otroligt.

Här står en Swan 51 och jag känner dess ägare lite, han har sin båt i Helsingfors men varje vinter tar han upp båten till Ola och varje gång jag är har varit här så har man hållit på med henne. I år så jobbade man med inredningen och förra året lackerade man om henne... och året innan så lade man nytt teakdäck. Jag är rätt övertygad om att detta är den finaste Swan 51a i världen och hon är snart 30 år gammal. En Swanbåt kan du alltid renovera till nyskick det är något unikt för många båtar tar med åren slut och kan inte återställas, det kan du med en Swanbåt!
Yxpila Boat Yard är ingen jättestor anläggning, men de lyckas baxa in båtar upp till 70-80 fot i hallen, och en del av hallen är lackeringshall, där man helt enkelt lackerar om dessa jättebåtar.
Nu åkte jag till Kokkola för att titta på en specifik båt som låg till salu där, och precis som stod i prospektet "bättre än ny" var denna skönhet. Hon var i mina ögon för fin för att användas av en vanlig familj med två illbattingar till barn. Men det var värt resan att bara få känna känslan... av en 15 år gammal båt som är i bättre skick nu än när hon lämnade varvet. Nästan lite svårt att fatta.

Ola Hallman bedriver också försäljning av nya och gamla Swanbåtar och detta knyter ihop helheten med Swan i mina ögon. Vi seglar våra gamla båtar och vårdar dem på bästa sätt och byter våra båtar till större eller mindre och vi kan få råd och hjälp och få våra båtar i nyskick om vi vill, (har råd...) på ett fantastiskt prestigelöst sätt. Dessa människor som arbetar här gör ett fantastiskt arbete det är skön känsla att träffa dessa människor och bara se hur det jobbar.
Nu är det lördag och jag är tillbaka i verkligheten, hoppas värdet blir bättre i morgon så vi kan göra klar Josephine för sjösättning. Det vore lite skoj att komma i för 15 april...



2 kommentarer:

  1. Jag tror bestämt du är ute efter rejäl rabatt på ett nytt teakdäck Pelle! :-)

    /Sveas besättning

    SvaraRadera
  2. Hör du din gamle SkutSkeppare...

    Nu tycker jag du är orättvis, förlj med nästa gång istället.

    /MalteBesk

    SvaraRadera