Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 3 april 2010

Gasen i botten,.. Vårrustning på G


Påsken erbjuder enl. tradition att påbörja vårrustningen, men i år så är vädret helt perfekt 10-13 grader och strålande solsken. Vad göra? Det är bara att gasa på och se hur långt man kommer, det kan snöa i morgon. Så Långfredagen blev avtäckningens dag. Lugnt och metodiskt togs pressarna bort och veks ihop snyggt och prydligt. Därefter påbörjas nedmonteringen av plockepinnet.... Allt packeteras för bortforsling. Påskafton tog fart med att skura och rengöra däck och överbygnnad. Underbart väder gjorde detta till en barnlek under 3-4 timmar.
Så pass bra gick det att jag kunde lägga ett par timmar på att tvätta skorvet. Så nu står endast polering och vaxning av skrovet... endast är innebär minst en dag med träningsverk till följd.

SÅ här på våren har man en lite oro för om det frusit sönder något under vintern. Denna vinter har ju varit minst sagt bister. Jag bunkrade upp ett par vatten tankar satte i pluggen i varmvattenberedaren och provtryckte systemet som till min stora glädje fungerade klanderfritt. Skönt att köra igång värmare och vattensystemet vilket i dag gjorde att jag kunde tvätta båten i varmvatten..lyxigt :) Däcket blev superfint, och det kändes som förra årets stora vårrustning gjort att allt går lite lättare i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar