Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 11 april 2010

Det går som en dans.. färdig att sätta i sjön.

I år har jag/vi lagt ner 28 timmar varav de sista 6 timmarna var vi 2 personer. Det gick åt 5 tim att riva och paketera täckstälning och pressar. 5 timmar tog det att rengöra däcket och polera och vaxa sargerna. 6 timmar att tvätta skrovet och polera samt vaxa Barbordssidan. 6 timmar att polera och vaxa styrbordsidan samt akterspegeln 6 timmar att göra ordning under vattenlinjen inkl. målning.


Nu hänger det på isläget i viken och på motormekanikern som renoverar mitt reglage. Det ha varit vädrets makter som gjort att vi kunnat forcera vårrustningen. I dag ställde hela familjen upp och vi hann göra hela barbordssidan, polish och vaxning samt måla under vatten linjen.


Det är rätt fascinerande att det går att få en 24 år gammal båt i detta skick om våren. Visst hon har sina skavanker som kommit med åren men nu när hon ligger där i all sin glans så har hon fått en riktig "facelift" och glänser mer än grannens 5 år gamla Bavaria... (inget ont om den) men man känner en grundkvalitet som gör henne möjlig att få styr på. På lite håller ser hon ny ut.. Jaja.... Nu är det jag som ligger på telefon i morgonbitti och bokar en sjösättning, vad sägs om fredag? Det vore hur coolt som helst att sätta Josephine i vattnet den 16 april, det börjar lukta rekord faktiskt.. Många har inte ens börjat sin rustning. Nu är det ju så att vi bor precis intill Josephine och det är tanken att kunna rusta henne hemma så på varvet gör jag bara det nödvändigaste bortsett från däck och skrov. Jag har en hel den kvar när hon kommer hem, så som polering och vaxning av stora delar av överbyggnaden, alla tampar som skall in i masten efter tvätt, sätta segel, och få ombord Josephines upphörd... det tar ett par helger tror jag. Men kommer vi ut i början av maj så får man vara stolt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar