Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 7 juni 2015

En dag i paradiset

Vad sägs om en söndag på denna? En Swan 65 som heter WhoValley. Petter frågade om jag kunde följa med och testa henne idag efter par veckor på land. Well.. 14-15 m/s och solsken.. precis vad hon kräver för att visa sig från sin bästa sida.
Efter att vi satt genuan efter vintern och bunkrat henne så bar det av söderut. Jag Petter och Martin.. tre glad sjöman och två pizzor och en öl.
Vilken känsla att ratta detta mästerverk.. 40 ton och ihopsatt som en klocka.. "perfect match" Hon loggade 10 knop lite mer ibland men knappast så mycket mindre.. vilken känsla när byar på 15-16 m/s trycker till och hon viker sig något och sätter fart som ett tungt tåg som bara vägrar att vika sig. 
Vi forsade ner för Ingaröfjärden ut på Jungfrun förbi Mörtö Bunsö ut mot Horstensfjärden där vi vände och sträckte hem igen. Hon gick som en dröm, tung, snabb och stabil. 
Legenden Petter Holmberg
Cockpit, firts class!
Martin var lika lycklig som jag.. vi hade skitkul och det var en mäktig dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar