Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 15 september 2011

Godispåse..

 Ny trådlös fjärrkontroll till Raymarine systemet, den gamla fungerar men skärmen har havererat

Batteri "tankmätare" ... är inte ett måste men skönt att veta hur mycket ampere du förbrukat så att man vårdar sin batterigrupp. Vi har ett system bestående av 12 st 2 volts batterier på 320 Ah och gruppen är alldeles ny. Den skall hålla 12-14 år... och med tanke på priset så är vår avsikt att den skall hålla så länge.
Har provat både Batman, och Nasa batteri tankmätare men har men en "Swan..." så får man ju hålla sig till original instrument och DCC  sitter redan i båten.. så jag får väl lite fattigare fortsätta med det. Den ser rätt avancerad ut hoppa jag förstår den tyska instruktionsboken.. som bla kunde tanka ner på nätet i 27 mb.... ?

Att handla båtelektronik är inte lätt då man känner sig lurad överallt.. men jag har bestämt mig för att handla på nätet.
http://www.marine-super-store.com/ är en rätt bra sida om man vill beställa tryggt och säkert båtdelar. Har använt mig av http://www.westmarine.com  (usa sida) vilken är billigare men inte så stor skillnad när momsen är betald. Det är en för stor skillnad i pris på marinelektronik mot svenska marknaden att man har svårt att inte ge sig in i den internationella marknaden. Ovanstående köp kommer från marin super store och den undre från en Tysk marin sida. Jag sparade 4800 kr på att köpa dessa delar utomlands mot svenska leverantörer. Har haft lite dialog med en firma på nätet här i Sverige vilken lägger hela skulden på distributörerna. Säkert sant men jag tror även återförsäljarna måste vara mer innovativa för att nå kunden. Jag tror man som svensk återförsäljare skall hoppa över svenska distributörer och gå direkt på producenten eller via HUB i Europa/USA.
Jag kan rekommendera http://www.hrmarin.se/ som jag tycker har ett bra sortiment och en personlig service. Men som sagt marinelektronik är som elektronik handlen i Sverige, svårt konkurrens utsatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar