Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



onsdag 14 september 2011

Incident nr 2 2011

Vi somnade trötta efter vår överfart från Fårö. Vi visste att det skulle blåsa upp under natten och förvissade oss om djupet innan vi somande. Vi har en multi display vid bingen och ser alla data där. 12, 3 meter djupt. Detta är lite mycket att ligga på svaj då men då vi var sent in i denna skyddade vik så var det många båtar som valt att lägga sig där. Vi hamnade långt bak i "kön".. hur som så gick vi och la oss men sov rätt oroligt, både jag och AK vaknade varje timme och kontrollerade djupet. Vi 3 tiden vaknar Ak och tittar på instrumentet som nu visar 8 m ... men hon trodde det var vindstyrkan så hon somande om och kunde konstatera att det var skönt att vinden avtar.... Själv vaknar jag vi 5 tiden och slänger ett öga på instrumentet, 6 m... jag studsar upp och tittar ut. Till min förskräckelse ser jag vi är på väg mot land och inom 30 sek står båda jag och AK på däck med maskin igång. Vi lyckas vrida upp Galatea innan vi får bottenkänning men ekolodet stod på 3 meter innan vi fick ut aktern. Skärrade och uppskrämda letar vi en tryggare plats. Jag kunde inte sova resten av den natten och fick ryck ut och väcka en Regina af Vindö 49 som kom åkande med ankaret hängade i fören. Det blåste 14 m/s i den skyddade viken..
Vad har vi lärt oss av detta...jo.. lägg ut tre gånger djupet är ett bra tips. Galatea har nog inte legat på svaj så ofta för kättingen var o markerad så vi hade svårt att bedöma hur mycket kätting vi lagt ut. Uppenbarligen alldels för lite. Slutet gott, vi klarade även denna incident med en hårsmån. Vi ligger kvar hela den dagen och badar och grillar i denna fina vik som vi döper om till "Gotskan Light" då den har fina sandstränder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar