Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



måndag 13 oktober 2014

Första familjehelgen på Vixen

Efter hemkomst har veckan gått åt  till att sortera och bära ombord uppbörden...samt fokusera på att inte bära ombord för mycket..Vi kastade loss vid 18 tiden i fredags och motoriserade via Vaxholm till Sandön  söder om Grinda. Där blev vi fast i putsträsket under lördagen.. 
Det finns ett sittbrunnskapel eller kuvös..supstuga etc som var kul att sätta upp.. skrämmande skön att sitta i då det blev rätt varmt där..
Utmaning... vi måste lösa stävstege.. 
Men lite segling blev det... Söndagen seglade vi hem till Gåshaga i lugna vindar.
Rolf Hjelte tog par fina bilder när han passerade för motor.
Lite bättre puts blev det allt, nu skall namnet bort.. Hon heter ju Vixen!
Skön flygbild från hemseglingen.

5 kommentarer:

  1. Hej på er, vad kul att ni skaffat ny fin båt. Trodde ett tag att du hade tröttnat på bloggandet när du dröjde med uppdateringarna i augusti...

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg, nä det verkar dumt men ville inte använda samma namn längre, hoppas mina läsare hittar denna till slut. Tack kul med nytt, bar dax för en förändring.. vågat men spännande/Pelle

    SvaraRadera
  3. Kommer du upp med Vixen på den vanliga marinan eller måste du hitta ny vinterhamn? Har för mig att jag såg att du hade använt "shrink wrap" för att täcka båten, är du nöjd med det? Stabilt mot vind och snö? Är det dyrt?

    //Lasse

    SvaraRadera
  4. Får byta vinterplats, kommer ligga i Mälaren och på Tufa Marin...med risk för att bli infrusen... Vintertäckning till Vixen finns så inget wrap denna vinter... vilket jag är nöjd med!

    SvaraRadera
  5. Menade att jag var väldigt nöjd med Wrap...

    SvaraRadera