Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 9 oktober 2014

S/Y Vixen

Det går fort ibland, jag som tänkt mig en Swan 56a som jag spanat in i England. Men om man vänder och vrider på drömmen så står jag där med samma båt fast större. Jag ville test något nytt och så dök denna mer eller mindre oanvända X50 upp. Loggad distans 1300 nm. Typ vad vi gör på 4 veckor.. Lite matt i gelcoten och väldigt lite kärlek är vad hon fått. Varför inte, skulle jag leta efter en motsvarande Swan så skulle det bli deras S53... och det är dubbla pengen minst. Vi ger det en chans och X-Yachts är kända som goda seglare med bra kvalitet. Samma kölkonstruktion som Nautor's.. 
Free Wind som hette har en extraspec på fem A4 sidor så det fanns nog en tanke när hon beställdes. 
Fin ljus salong med skinnklädsel vilket är bra på båtar, bara att torka av. 
Bra navigationsplats med avställningsyta om styrbord.
Längsgående pentry.. nja. Ger bra byssa i hamn kan vara jobbigt när man seglar, särskilt för SB halsar, men den är stor och rymlig..
Stor ägarhytt i fören med stor toalett med dusch. Skönt att ligga fram så man slipper klucket från aktern..
I den förliga gången finns bra förvaring av bagage och gennaker.
Två stora akterhytter till boysen.
 
En oanvänd gennaker fick lufta sig på Hanöbukten.
Mycket tamp även på en X-Yachts
Pro Furl rullbom med North Sails 3Di segel, grymt fina!
6 m/s och 8.5 knop får funka....
Underbar sittbrunn med direktkontakt med salongen, dubbla rattar och bogpropeller.
Riggbelysning är inte att förakta.. down och uplight samt bombelysning..nice. Alltid retar det någon.
Sjukt bra autopilot som tog oss från Gbg till Sto pga denna systemingenjör som gick igenom alla tänkbara tekniska system ombord och fick autopiloten att spina som en katt och inte dra ur våra batterier.

Sista bilden på Galatea när vi lämnar henne i Malmö efter 380 nm på 49 tim. Well done! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar