Välkommen till Vixens blogg

Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.

lördag 11 juli 2009

Äntligen segling

Efter att ha reparerat och bunkrat i Nynäs bestämde vi oss att gå till Stendörren. Svaga vindar var lovade under dagen men åt natten var det kuling igen. Väl förbi Landsort så älgade vinden på rätt i näbben 12-15 m/s..och så lite ösregn som lök på laxen.... Motorgång till Ringsön där vi svajade. Natten blev orolig då det ven i riggen och jag kollade vårt läge på datorn vid minst 5 gånger under natten. Dagen efter förflöt genom att flytta oss till säkrare plats och picknick med gummibåten. För övrigt bjöd dagen på solsken och bad...vi går åt rätt håll. Hur som lättade vi ankar i morse 09.30 och satte segel. Gick för bidevind genom hela sörmländska skärgården och ner över Bråviken. Det blåste ca 12 m/s hela dagen. Kejsaren fick vederbörlig snaps för att vi skall få lycka på vår färd. Sista timmen gick vi för maskin mot Harstena där vi åt en god middag bestående av abborre på krogen. Måste dock klargöra att temperaturen inte överstigit 14 grader idag... men vi lyckades klämma 50 nm... Nu blir det fortsättning på sommarens bok Pelle Pettersson... sleep well. GMY