Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



onsdag 8 juli 2009

Storm åska och drivis plus lite haverier.


Väl förtöjda i Nynäshamn kan man konstatera att det behövs ett par dagar och komma i bås ombord och få alla system att fungera. Haveri VHF, strömbrytare till ankarspelet och så gav slutligen den gamla stopmagneten upp.

Täskö Storö, där sammanstrålade med Carnemarks som lånat en Linjett 40 som de beställt för leverans våren 2010. Vi fick kämpa för att hålla oss i närheten av Linjetten i lätta länsvindar ner till Stabbo. En hamn att rekommendera där kan man ligga "long side" mot kaj och barnen kan leka bra bland tomhylsor och annat bråte. Vidare gick vi till Märsgarn och träffade fam Hammar och deras underbara "mini skuta" Kul för mig att åter beträda den ö som jag tillbringat 14 somrar på under min ungdom... :)


Efter MG så fortsatte färden mot Nynäshamn som vi börjat storgilla... här finns allt och Norbergs Motor. Under dagen här har vi fixat alla haverier och Josephine är nu till 100% färdig för gång. Kan tillägga att jag tappade halva stopmagneten i vattnet på väg till Norbergs verkstad men det tar vi en annan gång. ( panik och jag började gråta..) lyckades till trots kombinera delar från den gamla med den nya.. och vips så fungerade allt. (happy ship). Kontakten för ankarspelet byttes till en total kostnad av 29 Skr. En tur i masten med 5-56 så verkar även VHF en vara i stridsdugligt skick...


Nu ligger vi här och har förtöjt för storm för i natt skall det blåsa 15-17 m/s och regn mäktigt (TV4 kommentar)... men vi ligger skyddade.. och det skall nästan bli lite skoj när det ta i ordentligt.

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att allt funkar. Ha en fortsatt trevlig semester.

    SvaraRadera