Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



onsdag 7 januari 2015

Som sagt.. alla borde ha en Trä Jesus..

Blir nog bra detta..
Första lagret..
Egentligen blir det snyggast om det är obehandlat.. men kanske inte så bra
i det långa loppet..

4 kommentarer:

  1. Hej Pelle,

    Ser ju bra ut det där, det är skönt att ha en träjesus ibland. Träffade en av mina TJs idag (en man som utan att blinka och nästan på fri hand sågar och formar durkar till perfektion).

    Jag har ju oxå vitmålad mast och bom och jag polishade och vaxade bom och spridare i går, skön känsla som man nog måste vara lite knäpp för att uppskatta... Har funderat mycket på det där med att låta masten sitta på över vintern men jag är lite fundersam dels på vindlast från riggen och så det att väder och vind oxå sliter hårt på finishen. Å andra sidan sliter på och avriggning oxå så jag vet inte.

    Nu har ju ni rätt mycket större båt en vad vi har och det är säker mycket arbete att lyfta ner en så stor rigg.

    Har ni börjat planera segling i sommar?

    //Lasse

    SvaraRadera
  2. Bra att kolla riggen ibland, och utanför norden står masterna på jämnt.. X-yacht riggade henne förra året i Danmark så den får står ett tag.. Kollar den i vår.. Sommarens planer.. hmhm är lite sugen på Tyskland och Rügen.. men vi får se.. Alltid Gotskan och Visby. Har en lite dröm om Norrland men familjen är inte så sugen..n Själv då?

    SvaraRadera
  3. Vi har pratat lite om att segla på östkusten i år, det var väldigt länge sedan jag var där o Maria har aldrig varit där. Det är lite lyxigt för oss att prata om vart vi skall segla och inte bara vilket båtarbete som skall klaras av på semestern :-o.

    Har fundrat på att segla runt i Danmark oxå. Som vanligt gäller det ju att få ihop semestern så att man hinner åt båda hållen.

    Jobbat något med Vixen i helgen? Jag har varit o fixat med vår båt och funderar på hur jag skall få till mina nya bänkskivor i Divinylcell och glas och epoxy.

    //Lasse

    SvaraRadera
  4. Tjena, nä denna helg fick hon står ensam utan något mysmeck, men nästa åker jag nog ut och kollar av lite.. Ostkusten.. vet ju att ni västkustbor älskar er kust men Östersjön är ganska fint det med/Per

    SvaraRadera