Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 11 april 2015

Idag satte vi segel..

Vi hade planerat att segla idag, och ta oss ut till Ljusterö. Men i natt skall det börja blåsa och imorgon upp till 15 m/s rätt in i den hamnen vi tänkt gå till..
Så vi tog beslutet att bara göra lite testsegling runt Lidingö. Det blåste dock inte särskilt mycket men vi fick upp henne i 7.4 knop i en bris..
Solen sken från en klarblå himmel så vi var rätt nöjda med provseglingen ändå.. 
Lite ovant med rullboom men när den väl är uppe så står seglet fint.
I fredags hade jag Björn ombord som åter-installerade den nya Smartcontrollern (trådlös fjärrkontroll) för autopiloten som sänt till England för lagning, kul nog så fick jag en ny istället.. till priset av service.. Björn installerade även en ny belysning i boomen så nu lyser sittbrunnen nästa för bra, blir till och montera en dimmer på den. Idag har jag även hunnit med att polera upp boomen med maskin och den blev som ny :) Då vi inte fick komma ut med Vixen över natten så lyckade jag övertyga Mamman och Abbe att bo ombord i natt... så skönt att sova ombord.. Sov gott!

1 kommentar:

  1. Tjena Pelle, alltid lika roligt och intressant att kolla dina inlägg, hon ser väldigt snygg ut på fartbilderna.

    //Lasse

    SvaraRadera