Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 16 april 2015

Sjövatten... check

Mina senaste båtar har haft ett sjövattensystem framdraget i ankarboxen, detta hade man missat på när man beställde Vixen. 
Det fanns förvisso en knapp i panelen som det står "Deck wash pump" på... som nu fungerar..
Men nu finns det ett system som är påkopplat på toaletten i förskeppet. Det var sjukt svårt att dra slangen genom båten, och göra det rätt när man går igenom skott men flänsrör etc. Det har tagit mig två hela kvällar plus att "Björn" drog el till pumpen. Pumpen var den största som fanns att köpa för 12 volt... så nu hoppas jag den räcker till..
Inte en helt smidig operation att få ihop detta under handfatet.. 

4 kommentarer:

  1. God morr Pelle, Ser ju bra ut med en riktig däckspump, bra när man skall spola av ankare och även däcket. Misstänker att du kör med sjövatten? Tror att jag skall installera en pump så småninging (måste fundera ut hur jag skall få till ett ankarspel, kätting och ankare utan att behöva lägga +200 kg i stäven) men att jag skall ha en switch så att jag kan tvätta med sjö och spola med färskvatten.

    //Lasse

    SvaraRadera
  2. Hej Lasse, ja det är sjövatten och det är bra att sålda bort Gotska Sandön med... På Galatea fanns även färskvatten i ankarboxen Kv och VV... /P

    SvaraRadera
  3. .....men...men vad f....n är det inte lite svartmögel.... i det där skåpet :-D :-D ;D. //Lasse

    SvaraRadera
  4. Jag såg.. men nu är det borta😎

    SvaraRadera