Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 26 april 2015

Nu lutar det framåt...

Vi vaknade till SO 7-9 så det blev en stillaliggande dag på Sandö. Ingen var sugen på att dra vidare då det var 7 grader och blåsigt. Vi låg dock mitt i blåsten men med frånlandsvind.
Ny stävstege inköpt på Facebook.. begagnad. Denna kan jag experimentera med och förlänga armarna med 30 cm och stödbenet med 20 cm, så får vi se om det duger i år i alla fall.
Men det blev rätt bra ändå med nya namnet. 
Dagen ägnades åt film till största del och jag tänkte se hur mycket data man kan bränna på en dag.. fritt att spela så mycket de vill samt fem långfilmer på Netflix.. Och vi kom upp i 28 GB på en dag... helt sjukt. Vi har 100 GB i månaden i abonnemanget så det får bli ransonering i sommar.
Söndagen blev bättre, vi kastar loss 0900 och seglar nästan hela vägen hem via Saxarfjärden och Oxdjupet. Styrman Oscar blir en mycket bra seglare, känner att han tänker segling och hur båten och vinden fungerar ihop. Stolt pappa!!
Vi fick några riktigt fina bogar på vägen hem och skönt att börja lära känna Vixen som
seglare inte bara ett tekniskt underverk... och bostadsplattform.
On tour..

3 kommentarer:

  1. Schysta Bilder och Nice Stävstege. hur funkar den med förankare i Stäven,vi har rätt mycket över häng och testat några gånger med stävstege med ankare i fören och det gick inte så bra. men vi har ett ankare i stäven som man kan klättra på istället. men tyvär så går det inye så bra för oss att ligga vid naturhamnar./Ec

    SvaraRadera
  2. Skoj med grabbsegling. Jag har samma stege fast jag köpte lättviktsversionen. Den är väl OK men tycker nog att de är lite vingliga OCH det faktum att stöd-Y-et går mot lacken, inte bra... Placeringen av namnet blev snygg. Kämpa på så hörs vi.

    PS. har tyvärr varit på jobbresor och att jag har åkt på ngn slags ettrig influensa så progress på Flirt är slow, hade hoppats att hon skulle vara i sjön i denna veckan. Tyvärr har mitt nya storsegel blivit försenat från segelmakaren så allt verkar gå lite på tomgång här i Göteborg :-(

    PS 2 ta inte illa upp om svartmögel, är bara ett litet tecken på min avudsjuka att du/ni redan är i vattnet ;-)

    //Lasse

    SvaraRadera
  3. EC, vi ligger ofta i naturhamn och måste komma i land då vi har hunden Roffe. Min fru gillar inte att svaja om det inte är på Gotskan men nu börjar hon bli tvungen... Svartmögel.... det är fuktigt där men jobbar på att få bort allt, konstigt att det bara är just där? Har tre toaletter../P

    SvaraRadera