Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 11 mars 2012

Rubb & Skrubb

I år har jag möjligheten pga mild vinter att sätta i Galatea tidigt... och målet ligger före 1 april... Alla förberedleser är klara sedan länge men det dyker alltid oväntade saker. I går när jag täckte av henne och startade upp henne så fungerar inte tryckvattenpumpen.. och trycket i värmesystem var för lågt.

Alla saker är beställlda så som vax AutoGlym, bottenfärg, segelöversyn, tvätt av sprayhoods,
motorservice osv. Så i fredag var jag på Båtmässan och fyndade de sista inför våren, fick ihop fyra kassar men smågodis... Bla annat ett par stolar som jag velat köpa länge från ett företag som heter ergolife. Vi får se om de funkar, man kan ha dem i land på en klippa men även ombord och de är enkla att stuva och ser rätt välgjorda ut.  


Att täcka av Galatea var gjort på 3 min... viss skillnad mot förr.. En kniv och sedan gick det fort..


Min vårrustning sker i en förutbestämd ordning. Jag börjar med att rengöra däcket, och det gör jag så sällan som möjligt ungefär en gång per år. Jag använder maskindiskmedel och en halvmjuk rot-borste och extremt mycket vatten. När dett är klart så skall det helst regna några timmar till för att få ur allt rengöringmedel. Sedan går jag på skrovet med tvätt, polish, vax.. och sist målar vi henne under vattenlinjen.. Detta tar tre dagar om allt stämmer. Så enl min plan så blir det skrovsidorna nästa helg och målning nästa söndag och sjösättning typ runt den 23 mars.. cool :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar