Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



lördag 31 mars 2012

Rustning och klargör för gång..

Det fanns en chans på lite testsegling i helgen men den raderade vår vän Bore ut med besked och just i skivandet stund så blåser det som tusan ute och är 0 gradigt.. känns så där att kast loss och mysseglga på "Flaket". utan istället fick det bli rengöring under durkar och upp start av Watermakern.
Lite rengöring i maskinrummet skadar inte... och jag har lyckats fylla hydroforen med luft så pass mycket att det får funka tillsvidare. Jag tror problemet är att pumpen som monterats har för högt tryck helt enkelt så jag får väl leva med det ett tag.. tills jag lyckas ställa ner trycket.. :)

"Vattenmannen" min vän Fredrik har bytt ut membranen till nya samt bytt ut en trasig manometer.. så i år tänkte jag nu köra helt och hållet med Watermakern. Den mår bäst av att användas och vattnet smakar perfekt.

Så nu lutar det åt tidigaste segling helgen efter påsk...murr hade varit grymt att satt segel innan 1 april...men även jag tyckte nog att temperaturen borde var något högre....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar