Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 30 november 2014

Egen tid...

och lite avstämning på Vixen. Kan man ha de bättre en söndag i november?
En översikt över navigation och instrumenten.Skall byta mottagare till min Smart pilot mao fjärrkontroll till autopiloten och tänkte försöka koppla på den på ett bättre sätt än innan. Det är två kommunikations system i nätverket den ena är Raymarine Sea Talk och det andra är mer NEMA 2000 kompatibelt. 
Mitt nya instrument verkar fungera.  Grymt bra placerat när man vaknar mitt i natten och hör att vinden vrider.. ett "getöga" på denna så kan man kanske sova lugnt..
Även Vixen borde få lite julpynt!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Pelle,

    Precis det som du sa att ditt ST290 instrument gör råkar jag oxå ut för. Får i tid och otid ändra enheterna. Trist att det skall kosta 6000 spänn för att fixa, får väl kolla blocket eller ebay o se om jag har samma tur som du.

    Klart Vixen skall få lite julkänsla, ser fram mot nästa uppdatering.

    //Lasse

    SvaraRadera
  3. Tack. kanske inte är samma problem med din. Min tappade även kontakten efter en tid./Pelle

    SvaraRadera