Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



fredag 28 november 2014

En godispåse...

Det sitter ett grymt fint instrument Raymarine ST290 i "owners cabin" som av någon anledning tappar data efter en stund. Först ställer den om sig till från m/s till knop och m till ft.. och efter någon timme tappar den alla kontakt.. klart irriterande. Har funderat på om jag skall försöka hitta en ny eller laga den som sitter. Har letat på blocket under hösten utan resultat och bestämde mig för att sända den till Göteborg för lagning.  Blev dock förvånad att de skulle ha 6000 kr för lagning.
Samma vecka hittar jag denna annons på blocket under fel rubrik.. sagt och gjort så slog jag till och fick en godispåse..  Nu har jag lite reservdelar med :)
Det fungerade! 2 liter ättika.. 2 liter vatten... sedan var det bara att putsa lite så blev den helt ren.. 
Sålde vår gamla uttjänta.. och köpte en ny.. den gamla hade inga fel men började se rätt ruggsliten ut.. men tänkte behålla den tills den började läcka luft vilket den vägrade göra. Så jag gav upp och sålde och köpte en likadan fast ny Suzumar 310 rib

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar