Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 2 november 2014

Mot Grod-Atlanten och vintervila... snyft

I väntan på att bli lyft..
En liten men naggande god besättning bestående av mig själv Lars Werner med Adde och jag med Abbe och Roffe kastade vi loss 09.45 och gick mot Färringsö i Mälaren och Tufa Marin.
Då brovakten i Danvikstull var på ovanlig gott humör så släppte han in oss än fast vi var lite sena,, Hammarbyslussen bara väntade på oss.. I dag var sista dagen de hade öppet utan separat bokning 5 timmar innan,,,
Vi gled under Årstabron som är 26 meter hög och så via broöppning i Liljeholmen och ut mot Gröndalsbron som har 25.2 m seglingsfri höjd.. I mina papper står det 23.2 m plus antenner etc.. säg en meter.. då har vi 80 cm till god.. man vet ju aldrig..? lite stresspåslag! men under kom vi.. om än med en hårsmån..
Vidare mot en väntande broöppning i Nockeby.. raka spåret mot Tufa.. 
Hejdå kompis.. separationsångest.. Nu blir det tomt att inte se henne till frukost..inget att titta på när man går med Roffe..inget att mysmecka med,, 5 månader kvar.. 

7 kommentarer:

  1. Vackra bilder på Vixen jag följer din Fina blogg Jag själv har skaffat en blogg åxso

    SvaraRadera
  2. Vad kul! tack. Vd heter din blogg?

    SvaraRadera
  3. Yachtinels.blogspot.com annars sök på blogger och sök på den där

    SvaraRadera
  4. Jag skrev fel bloggen heter Yachtin.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Nu gick det lättare.. spännande, skriv lite om varvet och historien kring båten! kommer följa den.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera