Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



tisdag 4 november 2014

Med lite vånda...

..så tog jag beslutet och beställde en EFOY 210 comfort.. och med denna så hoppas jag att min oro för batteribanken är utraderad.

Vi förbrukar en hel del el på våra båtar.. Tv, datorer,paddor och belysning, jag har sedan vi fick hem Vixen jobbat hårt på att få ner strömförbrukningen. Detta har jag gjort genom att byta samtliga lampor till LED, jag har bytt tv till LED, monterat wifi direkt via 12 v, jag har fyllt kylen med mer kylvätska för att den skall gå mindre, jag har monterat in en extra inverter som har en grundförbrukning på 200 mA istället för 1-2 Amp från 2 kwA invertern, Mitt mål är att minska förbrukningen till 100 ah/dygn, 

 
EFOY 210 skall ge 8,8 amp per timme eller 210 Ah per dygn, och kopplas direkt på batteribanken. Vår bank har 600 Ah fördelat på på 5 st 120 Ah batterier. Denna båt har gel-batterier vilket ger en underhållsfri drift. Den är så gott som tyst och avger lite värme och lite vatten. Man progremmerar den så att den går på vid en specifik spänning typ 12,4 volt och stänger av vi ex. 13.8 volt samt att den bortser från spänningsfall från ex-. bogpropellern, el startström från kyl. Sedan sköts allt automatiskt. Den kostade dock en bra slant och den tror jag kommer kosta oss ca 2-3 tkr om året i bränsle. Detta kan man dra mot ev dieselkostnad för att enbart ladda batterierna och att hoppa landströmmen i hamnarna vilka är oproportionerligt höga. El i hamn ligger på 50-100 kr per dygn och vi ligger mer är 20 nätter om året i hamnar med landanslutning. Jämnfört med elverk är detta oslagbart i kombination med en stor inverter. Elverk kostar ca 150 tkr och skall servas och köras och då blir 3000 kr en struntsumma i sammanhanget, 
Vi ser på tv.. och numera en Smart tv som är LED driven. Fram till nu var man tvungen att starta invertern för att sätta på TV och totalt drog LCD tv med stora invertern 10 amp, numera ligger totalförbrukningen på 2,7 amp. Denna Victrom har en viloförbrukning på 200 mA vilket gör att man kan ha den på ständigt och använda för att ladda datorer och Ipads etc.


3 kommentarer:

  1. Hej Pelle, ute ur Kina o m wi-fi fr Lufthansa kan man äntligen kolla uppdateringarna du har gjort. Super snygg display, skulle lätt kunna köpa en sådan om den är så effektiv som du säger. Vad är priset?

    SvaraRadera
  2. Tjena, jag gav 50 papp.. plus lite montering.. De jag träffat som har Efoy är överväldigade... så vi får se.. men sjukt mycket pengar..

    SvaraRadera
  3. Åker till Hongkong på lördag och vidare till Kina nästa vecka..

    SvaraRadera