Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



söndag 15 mars 2015

Hårt arbete lönar sig...

''
BB sidan klar efter nästan fyra dagars arbete.. Två varv med Fast Cut ett varv med Ultrafin... Det blev en ny båt...men gud så illa skött hon varit.. det skall aldrig hända igen. Roligt dock ör att skrovet har väldigt lite skador, lite smårepor kring fendrarna annars flong ny..
Som han slitit och varit noggrann! Jag har inte Örjans tålamod, vilken grym kille! Otroligt imponerad av hans arbete. 
Med livet som insats har Örjan kämpat ner skrovet och fått fram en magisk finish. Under de fyra dagarna Örjan jobbat med Vixen så har han lagt ner tre och halv på BB sidan.. minutiöst noggrann!
Lite ny bottenfärg så blev hon så här fin.. Nu har jag huvuddelen av SB sidan kvar att göra, där behövs inte så mycket Fast cut utan satsar på Ultrafin och punktmarkera vissa ytor.
Propellern på plats.. hoppas de använde mycket locktite...

2 kommentarer:

  1. Hej igen,

    Ser det så här bra ut på land kan du tänka dig resultatet i sjön, med reflexer från sol o vatten. Jag kan tycka att mitt lackjobb är lite "apelsinskal" på land men i vattnet är hon grym. Betyder detta att du hoppar över lackbehandligen?

    Kämpa på //Lasse

    SvaraRadera
  2. Vi får se... det blir förhoppningsvis en enklare operation.. men som sagt blir kul att se i vattnet :)

    SvaraRadera