Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



fredag 27 mars 2015

"Om det inte blåser för mycket så kan vi sjösätta i morgon.."

Det vara bara och ta den chansen, då jag legat på dem par veckor... och nu ville i. 
Jag har med åren blivit rätt cool när de sjösätter och vinglar omkring med båtarna på vagnar etc. men när det skulle lyfta ner Vixen så blev jag lite stressad för den lutade konstigt mycket framåt... men ner kom hon.. och startade omgående...
Nockeby bron, Liljeholmsbron samt Skanstullsbron och Danvikstullsbron måste öppnas samt Hammarby slussen. Övriga fyra broar kom jag under med en meter till godo.. 
Nu ligger Vixen på sin plast och myser över att var i vattnet före första april, nu börjar resten av rustningen... 


9 kommentarer:

  1. Hej Pelle,

    Snyggt jobbat hon ser ju fin fin ut. Är dock lite bekymrad över att du inte har vaxat skrovet... nu när hon är så blank o fin.

    Förstår på dina inlägg att ni kan se Vixen från ert hus, måste vara perfekt på alla vis. Kämpa på nu så vi kan få lite udates om rustning och segling.

    Trevlig båt meckar helg //Lasse

    SvaraRadera
  2. Ja.. vi får se hur det blir med vaxet, det var ju en billackare som gjorde jobbet och blivit rekommenderad detta av 3M. Nu har förvisso bokat en gelcot behandling i maj som skall försegla gelcoten typ Mr Cap behandling.. vi får se.. Hur går det själv?//Pelle

    SvaraRadera
  3. Hej Pelle säger bara att Vixen är supperfin och lycka till med resten av rustningen.
    Själv har jag lite kvar innan hon åker i vattnet.

    SvaraRadera
  4. Tackar! vad har du för båt själv?/Pelle

    SvaraRadera
  5. Själv har jag en Avance 24 liten men seglar bra.

    SvaraRadera
  6. Härlig seglare! Vart ligger du på sommaren?//Pelle

    SvaraRadera
  7. På sommaren ligger jag i Vättern bor i Motala så det passar bra.Om du vill se mitt båtliv och intresse så finns jag på Facebook där jag lägger ut en del

    SvaraRadera
  8. Vad kul, hur finner jag dig där? //Pelle

    SvaraRadera
  9. Du söker på Avance 24 Vättern så ska du nog hitta gruppen //Wille

    SvaraRadera