Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 23 oktober 2008

Hur tänker jag...?


Varför köpa en båt som är 22 år gammal till samma peng som en ny båt som är större? Svaret är konstruktionen, finish och skönhet.
Om man studerar uppbyggnaden av en Swanbåt så kommer man fram till att dessa båtar är konstruerade som mindre fartyg, det är så läckert att känna känslan att båten är så kraftigt byggd och båten är till största del byggda på plats inga inliner. Vi hade en Sweden Yachts innan och de är välbyggda båtar av god kvalitet men det går ändå inte att jämnföra. Inte så att Sweden Yachts inte är superbra båtar men för mig som ingenjör och intresserad av fartygskonstruktion så kommer det tyvärr inte gå att byta Swan mot annan båttyp.

Nu är jag lite knasig och förväntar mig inte att andra människor skall ha samma åsikt som jag.

Jag respekterar andra som väljer en ny båt men för mig är det intresset som är min hobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar