Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 23 oktober 2008

Varför skrov 053 och hur...




Skrov 53 är en av 109 skrov som byggdes av Swan 46 mk I. Från skrov 082 (tror jag) heter den mk II. Skrov 53 är byggd med original rullmast med hydralik. Nautor byggde sina egna master hemma i Finland. Skrov 53 har 1998 dessutom en stor fördel mot de flesta 46or den har en extra nedgång från sittbrunnen vilket är grymt bra. Sen har skrov 53 "shallow draft" grund köl som endast sticker 2,05 m mot original 2,50 m. Mk II sticker 2,70 m vilket var en av dessa nackdelar. Skrov 53 är byggd 1986 och från 1986 började Nautor som ett av de första varven med vakumlimmade däck.


Detta visste Ola Hallman som köpte henne 2004, dessutom hade han en gång sålt henne som ny då han var försäljningschefNautor under 80-talet. Jag var i kontakt med honom för 2 år sedan men då vill han inte sälja. Men efter att ha tjatat ett par år lite då och då så gav han till slut med sig.... Vi gjorde en bytesaffär där han köpte in Amoress Swan 43/110 och jag fick Jospehine Swan 46/053.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar