Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



fredag 24 oktober 2008

Ulvön och riktiga seglare..


Sjökläder..på vår resa upp genom Bottenviken fanns tid att vädra sina tankar om div. ting, och ett av ämnena var sjökläder. Min filosofi har genom åren gått fran att ha det senaste inom sjökläder till att köpa begagnade sjökläder av bästa kvalitet. Varför det? De är billigare så klart, men det finns en annan tanke min värld. När man som jag och min familj är ute nästan varje helg och hela sommaren så möter man på många människor. De senaste åren har det exploderat med nya båtar och med detta nya människor på havet, och inget ont om det men flera av dessa har en ytterst begränsad erfarenhet av havet och det är välinget fel med det finns oftast en sak som urskiljer dessa människor. Det har alltid värsta extra allt i sjökläder som med lätthet skulle kunna ta dem runt hela jorden. Därför har jag valt att även där försöka skilja mig från mängden genom att ha ett superbra sjöställ som är 10 år gammalt.

Detta blev dock ett ämne som besättningen inte blev överens om men blev en intressant diskussion som fick sin förståelse när vi gled in i Ulvöns hamn.

Josephines däck står 4 glada finska sjömän i blåställ. Dessa herrar hade bakom sig ca 120 nm från Kokkola och Nautor Swan servicecenter i norra Finland. Min besättning hade nog väntat sig en bunt väl ekiperade sjömän. När vi redogör för våran mottiga resa i halv kuling från Stockholm så kontrar de med att säga följande (på finlandssvenska)"Vi har seglat spinnaker hela vägen från Kokkola" (spinnakern är 250 kvm)...

På resan åter till Stockholm som kom de smygande fram att min syn på sjömän och sjökläder hade en poäng..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar