Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 25 augusti 2011

Galatea på shipsfinder och marinetraffic

Efter många och långa diskussioner så har vi nu lyckats få fart på vår AIS transponder. Ny display och en helt ny antennkabel hela vägen upp i masten.. (det tog 4 tim att få ner den..från toppen) Men skam den som ger sig.  Vi har även passat på att byta plotter i sittbrunnen till en Raymarine C80  det var den största som passade i den rostfria lådan som sitter på pedistalen och som kunde presentera AIS. Den är också hopkopplad med Seatalk så man får upp information från alla instrumenten ombord så som vind, fart, djup, autpilot etc.

Att välja plottersystem är inte helt lätt men som seglare tror jag Raymarine är bästa valet för pengarna. Hade jag haft motorbåt så hade jag valt Garmin som jag tycke har bäst sjökortssystem och är mest lättanvänd. Och skulle jag utan att tänka på kostnaden så är min personliga åsikt att BG har det bästa vind,fart, djup men inte plotter via Simrad. Vad gäller radar så är nog Furuna det bästa. Men som komplett system så blir det Raymarine..det är ok på allt men inte bäst på något och så är allt kompatibelt....


Den sista veckan har det varit mycket fix..och trix... ny värmare är installerad då den gamla havererat... Ett vattenburet system med separata fläktar i varje hytt vilket har till fördelen att man hålla lika varmt längst fram som bak och även låta värmeslingan fungera som mjukvärme.. då slingan håller en temperatur mellan 60-80 grader. Känns mycket bra att ha en nya värmare ombord... den skall väl hålla minst 10 år.. och som sista åtgärd denna gång så bytte vi Watch Mate AIS display vid navbordet.
Sist men inte minst fick Galatea ett nytt ankarfäste bak då det gamla var iväge för winschhandtaget till storskotet.. Så nu är det snart dax att kasta loss igen och vi ser fram emot en varm skön selingshelg..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar