Välkommen till Vixens blogg


Yachting is more than a vacation. When you step onboard, it becomes a lifestyle...

Jag och min familj har bytt båt igen, nu till en X-Yachts 50. Vi är inne på vårt tredje varumärke inom segelbåtar,
vår första båt var en Sweden Yachts 38, därefter seglade vi Nautor's Swan i flera år (43, 46 och 48 fot).
Nu har vi alltså valt att testa X-Yachts. Här skrivs det om vårt intresse för segling och vår båt.

X-Yachts 50 är efterföljaren till Y-Yachts 482 och började byggas 2005 och byggdes fram till 2010.



torsdag 11 augusti 2011

Mot Karlskrona

 Efter att motvilligt lämnat Kalmar så fortsatte färden ner mot Karlskrona. Det är ju tyvärr inte en så rolig sträcka men då Stenka startat en dag tidigare så hade vi lite att jobba in... Vi kastade loss vid 7 hugget... och satte segel efter par timmars motorgång då vinden inte infunnit sig. Då vi passerade Kristianopel kom vinden och vi gasade på ner mot Utängen. Mitt på dagen började vi få kontakt med Stenka och målet blev att segla kapp dem innan Karlskrona. Full gas  med hela stället lyckades vi ta oss i mål som första båt i höjd med Kungsholmen.
 Det var faktiskt första gången som jag kom till Karlskrona på egen köl. Jag har varit bosatt där i sammalagt 1,5 år under mina år vi flottan så det var lite skoj att komma dit för egen maskin..
 Omsegling precis vid Kungsholmens fort. Karlskrona visade sig från sina vanliga sida.. full storm och ösregn... vinden pinade från alla håll och kanter och det vräkte regn från skyn. Då blev det ett bra tillfälla att besöka gamla jaktmarker och jag, Janne och Sverker plus alla barnen besökte det "nya" Marinmuseumet vilket  faktiskt blev en succé, alla barnen och även vi hade en dag då hela Blekinges befolkning var där... Spännande utställningar och bra restaurang. Tyvärr fick vi inte komma ner i robotbåten Västervik R 136 som numera ligger på museumet. Jag har själv levt tre år på en sådan båt så det hade varit skoj att kolla omkring ombord och visa grabbarna.
Två små ministekare... Abbe och Oscar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar